Sigga sigga, en rap een beetje! - Reisverslag uit Athene, Griekenland van Janette - WaarBenJij.nu Sigga sigga, en rap een beetje! - Reisverslag uit Athene, Griekenland van Janette - WaarBenJij.nu

Sigga sigga, en rap een beetje!

Door: Τζανέττε Βίνκεν

Blijf op de hoogte en volg Janette

01 April 2015 | Griekenland, Athene

Γεια σας φίλοι μου,

Maar weer eens een reisverslag gaan schrijven om iedereen up to date te houden! Want het is weer eventjes geleden...
Maar ja, de tijd vliegt en mijn tijd hier in Athene is weer half om! Vanaf deze week EIN-DE-LIJK heerlijk weer in Athene, winterjas de kast in gooien en de zomerjas aan. Of eigenlijk is het met die jas nog te warm, dus laten we die ook maar thuis. Echt raar want dit weekend liep ik nog te bibberen met mijn winterjas en dikke sjaal. Zo gaat dat hier in Griekenland.
Nu toch hartstikke blij dat het mooi weer begint te worden en de lentekriebeltjes er weer zijn. Dat doet me toch herinneren aan de te gekke tijd die ik hier vorig jaar in de zomer heb gehad...

Afgelopen weken heb ik allereest natuurlijk hard hard hard aan mijn scriptie gewerkt. Laat ik daar maar niet teveel over vertellen want zo spannend is het niet. Of toch, dat interviewen over racisme is best interessant. In Athene zijn veel mensen het ermee eens dat ze NIET racistisch zijn, máár zeggen ze dan..."Ik hou niet van dit, da, zus of zo". Je kunt je afvragen wie er dan racistisch is. Maar goed de scriptie is veel werk, phoe! Ik moet gas gaan geven want hier in Griekenland gaat alles "sigga, sigga"(rustig aan) maar daar doet Nederland helaas niet aan. Ik moet er wat meer tempo achter gaan zetten om alle interviews uit te werken en informatie op papier te krijgen. Hopelijk gaat dat lukken voor de geplande datum en heb ik deze zomer mijn diploma in tha pocket. Wish me luck!!!

Op "stage", want eigenlijk werk ik er alleen om een beter contact te krijgen met de organisatie waarvoor ik onderzoek doe, heb ik ineens een hele hoop te doen. Vorig weekend hebben we een March Against Discriminations georganiseerd en dit was de eerste keer dat alle migranten organisaties zich verenigden om een tocht door de stad te lopen. Ik was wel trots om te zien hoeveel opkomst er was, aangezien ik zelf had geholpen bij de organisatie ervan! Het was top weer en mijn gezicht was aan het eind van de dag dan ook als een tomaat...Maar de tocht was geweldig. Ik voelde me een heuse activiste tegen het racisme in Griekenland met mijn tas die volhing met ballonnen.
Nu zijn we weer bezig met het plannen van het volgende evenement, dat op mijn CV komt te staan, dus daarvoor zijn we hard aan de slag. Op 7 mei gaan we een festival organiseren om universiteiten en de samenleving in Griekenland dichter bij elkaar te brengen. Het gat tussen deze twee is momenteel vrij groot en het resulteert in tekort aan educatie over minderheidsgroepen.
En daarnaast heb ik zelf nog een verzoek gekregen om voor een onderzoek, dat de organisatie doet i.s.m. een andere organisatie, het onderzoeksplan te ontwerpen, aangezien ze mijn afstudeervoorstel erg goed bleken te vinden. Daar mogen we weer trots op zijn! En dat allemaal naast de scriptie, dus kun je nagaan...

Maar goed, niet getreurd ik heb nog niet al te veel stress. Nog niet...Ik vind het nu vooral erg leuk en heb veel plezier in het werk. En daarbij heb ik niet alleen maar gewerkt. Natuurlijk neem ik ook de tijd om leuke dingen te doen zoals drankjes doen, uit gaan, souvlaki of crepa eten, naar het park gaan, hobo spelen, beetje sporten en tripjes doen.
Ik heb een aantal weken geleden een dagtripje gemaakt naar het Orakel van Delphi, echt harstikke mooie "Old Greek Stuff" die je daar kunt vinden met de al bekende marmeren tempels en brokstukken erbij. Het verveelt me nog steeds niet om deze mooie ruïnes te blijven bezichtigen, want ze zijn echt indrukwekkend. Zeker als je je bedenkt dat deze al honderden jaren oud zijn! En met het zonnetje erbij was het een perfect uitje met mijn huisgenootjes. Wat me vooral ook opviel was hoe stil en rustig het daar was. Ik voelde me echt opgelucht om even geen verkeer en getoeter te horen, al heb ik me niet eerder gerealiseerd dat dit zo'n invloed op me heeft.
En afgelopen weekend zijn we naar Thessaloniki (of Saloniki) geweest. Dit is de 2e grootste stad van Griekenland, maar véeeeel kleiner dan Athene. Met een gestresste kop ging ik samen met mijn huisgenootjes het vliegtuig in, want ik hou nu eenmaal enorm veel van vliegen!? Maar ja, was achteraf (natuurlijk) nergens voor nodig want het uitzicht in de lucht was gewoon prachtig. De eerste dag klets nat geworden, want helaas het weer niet zo goed maar het was wel warm. Gelukkig....Snel snel zijn we een souvlaki boet (weet je wel, zoals een frienten boet, maar dan met Souvlaki) gegaan en bestelde ik een pita kalamaki apola (met alles erop). Dat vraag ik in Athene altijd en dan komt het goed maar in Thessaloniki blijkt "apola" ook ALLE sauzen te zijn die ze hebben. Dus ik kreeg een pita vol met tzaziki, mosterd én ketchup. Nou ja, doe mij maar alleen tzaziki de volgende keer. De bougatsa en crepa daar is overigens wel echt heerlijk, zoals de mensen me van te voren al hadden gezegd! Ik heb me lekker vol gegeten daar, maar dat hoort ook wel een beetje bij vakantie. Die avond zijn we uit gegaan in Thessaloniki wat enorm gezellig was met de Griekse muziek heb ik altijd wel energie geeft om te dansen, heerlijk.
De volgende dag scheen de zon al door het raam toen we onze ogen opende en zijn we snel snel een bakkerij gaan zoeken om uiteraard, bougatsa, en vers sinaasappelssap te halen. Die dag wilden we wat meer gaan bezichtigen en zijn we allereest naar het "Kastro", oude fort en stadsmuur gelopen. Vanaf daar hadden we een geweldig uitzicht op de stad en de zee. Naar beneden lopend kwamen we allemaal leuke gekke huisjes tegen, geverfd in de meest rare kleuren. In Griekenland mag het allemaal en het staat dan ook erg gezellig! Daarna zijn we de witte toren, waar Thessaloniki bekend om staat, in gegaan om het uitzicht van dicht bij te aanschouwen en hebben we langs de boulevard gelopen. Ik vond het een gezellige stad, de sfeer is er jemeutliger dan Athene, maar ik miste de "Old Greek Stuff" waar ik nou eenmaal zoveel van hou. In deze stad hadden ze vooral middeleeuwse ruïnes die ik natuurlijk wel vaker in Frankrijk etc. heb bezichtigd. Maar ik heb niks te klagen, het was prachtig. Zeker de markt daar was enorm gezellig en maakte dat ik het gevoel had alsof ik in een of ander Oosters land was. (Wat letterlijk ook wel zo is, maar jullie snappen wel wat ik bedoel.) Nootjes en allerlei gedroogde vruchten liggen in manden, net als het fruit, groeten, olijven enz. die allemaal gewogen worden. Daarnaast is er de vlees en vis markt waar ik liever niet naar binnen ga, want je ziet gewoon het hoofd van de dieren en al het bloed wat mij toch wat meer vegitarisch maakt. Ik eet dan wel vlees, maar zoiets hoef ik niet te zien. Dan eet ik liever groeten en fruit! Kortom een mooie reis gehad met veel lekker eten, maar ik was ook blij om weer in mijn stad terug te zijn en vooral mijn bed. Want ik was echt uitgeput...

En tot slot was er nog de dag waarop Griekenland de onafhankelijkheid van het Ottomaanse rijk(met Turkije) viert. 25 Maart wordt dit groots gevierd in het stadscentrum, maar helaas was het de hele dag aan het regenen. Het hield ons niet tegen om de parade, die dan gehouden wordt, niet te aanschouwen. Helaas waren er zoveeeel paraplu's voor ons dat we nauwelijks iets hebben gezien. Van hetgeen ik kon zien waren de tanks toch wel het meest indrukwekkend. Enorm grote tanks reden door de straat en maakten enorm veel kabaal. Met hun kanon aan de voorkant zag het best angstaanjagend uit, moet je je voorstellen in de oorlog! Omdat het zo'n PIEP weer was zijn we ergens binnen gaan zitten om een warme chocomel, jawel ook in Griekenland, te drinken en daarna was het ineens droog weer. Helaas was de parada toen net voorbij en zagen we alle mensen weer naar de metro stations lopen. Nieuwsgierig als we waren wilden we toch even kijken of er echt niks meer te doen was en het bleek dat mensen nog traditionele dansen zouden doen. Niet lang daarna zagen we de mensen in een kring en hun Griekse traditionele kleding hun dans starten en heb ik me een beetje voorgefoescht om een mooi filmpje van het hele gebeuren te maken. Achteraf hoorde ik op mijn werk dat ik zelf op de Griekse TV ben geweest toen ik naar deze dans stond te kijken...Helaas heb ik zelf geen TV, maar ach.

Dat was het wel weer zo'n beetje. Ik ga komende weken hard werken voor mijn scriptie en genieten van het mooie weer.

Geia sas lieve mensen. Filakiaaa!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janette

Let me take you to my journey! Social Work student ~ 20 ~ Going Athens

Actief sinds 01 Feb. 2014
Verslag gelezen: 1366
Totaal aantal bezoekers 5498

Voorgaande reizen:

01 Februari 2015 - 01 Juni 2015

Athina, I'm back

29 Januari 2014 - 11 Juli 2014

Let me take you to Athens

Landen bezocht: